Ting sker somme tider ved en tilfældighed

og sådan er det også med sammensætningen af planterne på dette billede.

For flere år siden købte jeg forskellige tulipanløg på en lille planteskole i en lille by, Ørting, nær Odder. Jeg havde dengang ikke det store kendskab til planter, men det har jeg senere indhentet. Det vil sige, at jeg ikke længere er i tvivl om, hvad det er jeg går efter, når jeg køber eller finder mine planter til haven.

Bedet er siden hen blevet omlagt, og jeg troede egentligt, at alle løg var gået til. I sensommeren sidste år satte jeg et par bronzeblad og en del rosa Hortensia i samme bed og nu kommer enkelte af tulipanerne, hvor jeg mindst havde ventet dem.

Det sjove er af det hele er, at jeg ved en tilfældighed har fundet et godt par. Det ville ha’ været til god gavn at vide, hvilken tulipan det er, jeg har sat i bedet for flere år siden.

Tulipanerne er lige på deres sidste, men de har været helt mørkerøde, og har haft en gul kant. De står godt til min bronzeblad og den blodbøg som er overstander over dette bed.

Senere kommer der geranium “Rose Clair”, Hejre Næb, Hortensia, drejeblomst og kvan. De fleste planter er rosa og purpur, og meget af løvet er rødligt. 

Jeg har før vist den på bloggen, men den kan sagtens klare en gentagelse. Her er det den lille Hejre Næb, som jeg desværre ikke har navnet på. Den er så fin med sine fine rosa blomster og purpur staferinger. Den havde jeg til salg i min butik sidste sommer, og jeg håber på at kunne give den et “comeback” næste år.

I morgen skulle det blive godt vejr, og jeg vil da vise en række billeder af mine pæoner, som i øjeblikket står med mange knopper.

Skriv et svar

