På en regnvejrsdag

som i dag holder jeg mig helst indendøre. Det eneste jeg har været ude efter idag, har været for at fodre alle vores dyr. Der er især et stort arbejde i at passe de mange kyllinger vi har i øjeblikket. 23 dejlige kyllinger er det blevet til i år og kun én er gået til undervejs.

Mad skal de have meget af og det er ikke løgn, når jeg siger at vi kan se, hvor meget de vokser fra dag til dag.

For vores børn er det en kæmpe glæde at følge med i udviklingen fra hønen begynder at ruge og frem til der kommer små kyllinger. I år har vi taget rugemaskinen til hjælp, da vi pludselig mistede vores hane, og det var vigtigt for os at få fornyet besætningen. På billedet er det min dejlige datter og en uge gammel kylling. 

Jeg er sikker på, at det er en stor gave for børn at have et liv med dyr. Der er så meget at lære og børnene skal have lov at opleve og lære af dyrenes adfærd.

Som en god ven sagde til mig i sidste uge “Hvis børn kan lære at afkode et dyrs adfærd og lære dyrets grænser at kende, så har de lært noget vigtigt og grundlæggende i deres relation til andre”. Det tror jeg, der er meget rigtigt i, og det er selvfølgelig også derfor det er vigtigt for os at have forskellige dyr.

På billedet ovenfor er det en af vores store høner sammen med en af de mange kyllinger. Vi kan nu kønsbestemme de ældste kyllinger, og noget tyder på at tre ud af ni er høner. Det betyder, at der er unghane til fryseren, når vi om en måned skal slagte. 

Jeg får mange tilbagemeldinger på indlæg på bloggen, som omhandler vores høns. Der er tilsyneladende mange som ønsker sig høns i haven, og jeg kan kun opfordre til at i kaster jer ud i det. Nok skider de på græsset, men de spreder ud gødning i haven også en helt masse glæde.

One thought on “På en regnvejrsdag

  1. Helt enig børn har godt af at lære at omgås dyr. Her hos mig har det kun været hunde, men vi har haft dagpleje på landet, hvor der både var køer, grise, høns, gæs og selvfølgelig katte.

Skriv et svar

