Belægning – gør det sev

Som lovet i går vil jeg i dag vise lidt billeder fra forhaven, som i øjeblikket er ved at blive omlagt. Jeg vil gennemgå, hvordan jeg skaber en hyggelig sti med få midler. Jeg tager udgangspunkt i det jeg har liggende og ikke andet. 

Her ses hvordan fliserne er lagt oven på græsplænen. Tidligere havde disse fliser en plads helt oppe langs huset, og det var ret upraktisk, hvis jeg selv skal sige det. Når forhaven er færdig vil der blot være græs mellem fliserne og 10 cm. på hver side af fliserne. Op langs huset bliver lavet en lille terrasse med plads til et lille bord og to stole. Staudderne vil med tiden komme til at afgrænse stien fint. Jeg har lagt fliserne så de danner den ønskede sti.

Jeg saver jeg omkring flisen, således at jeg har det præcise hul til at ligge min flise i.

Bagefter afkanter jeg arealet og fjerner det øverste lag græs.

Derefter graves der et lag jord af som svarer til 2 gange flisens tykkelse. Sand fyldes i hullet og det er klart til at blive stampet let.

 

Nu er stenen klar til at blive lagt ned i hullet og grundlaget til en enkel og hyggelig sti er skabt.

Med tiden vil græsset vokse sig pænt omkring flisen. Det gode ved denne belægning er, at den er let at holde og blot kræver, at blive klippet sammen med det resterende græs i haven. Du kan også vælge at lade græsset vokse vildt mellem fliserne eller eventuelt vælge at anvende trædebregner mellem fliserne istedet.

Jeg har valgt at lave et indgangsparti til forhaven ved brug af store marksten. Selve forhøjningen op til græsniveau er lavet med pigsten, som passer fint til omgivelserne omkring vores ejendom.

Jeg vender tilbage ved senere lejlighed med billeder af den færdige forhave.

Skriv et svar

