Plant dine stauder nu

I morges da jeg stod op og gik i haven var der et helt specielt lys. Jeg tog lidt billeder fra haven, hvor solen stod lavt på himlen og skinnede gennem mit store staudebed i baghaven.

På billedet ovenfor ses den smukke hortensia “Annabelle”, der med sine store blomster lyser godt op i bedet. Jeg har denne hortensia flere steder i haven, og der kommer endnu flere til med tiden.

Her på billedet vil jeg blot vise prydgræssernes evne til at skabe noget helt unikt som forgrund for eksempelvis solhat. Der er ikke noget smukkere end en sensommermorgen,, hvor solen brydes af spændende prydgræsser. denne græs er en rishirse, som jeg erhvervede mig sidste år.

Ja, det ser lidt tomt ud nogle steder, men det skyldes, at jeg lige nu flytter rundt på mine stauder. Nogle stauder tager sig ikke optimalt ud alle steder, og derfor gør jeg meget ud af at finde de steder, hvor de kommer til deres ret. Mit store staudebed holdes ikke i en bestemt tone, men jeg bruger bedet til at se, hvordan planterne udvikler sig. Det vil sige, hvor hurtigt de breder sig, deres egenskaber, og hvilke farver de har. Senere, når jeg har et godt kendskab til plantens egenskaber, plantes de ud i de andre bede.

Jeg har fået en del henvendelser på mailen fra folk, som meget gerne vil købe planter til foråret. Til alle jer, kan jeg kun sige, at det er en god idé at plante jeres stauder nu – så kan de nydes i blomst allerede til foråret eller i den tidlige sommer.

I morgen aften vender jeg tilbage med billeder fra min nyanlagte forhave, som endnu ikke er helt færdig. Bedene er plantet til, og det vil jeg fortælle lidt om i morgen.

Skriv et svar

