Jeg kender et sted

hvor der findes en skovbund så smuk så smuk. Første gang jeg besøgte stedet, anede jeg et lysgult skær på den modsatte side af en lille skovsø. Det var i det tidlige forår, og jeg gik målrettet mod lysningen.

Image

Jeg blev mødt af den fineste koloni af sarte gule kodriver (Primula Elatior). Jeg havde desværre ikke en planteskovl med, men den efterfølgende weekend var vi forbi skoven for at hente lidt planter til haven.

Image

Billederne her er lånt på nettet, men minder meget om den lysning i skoven jeg oplevede for nogle år siden. Plantene har formeret sig flittigt siden, og står godt sammen med nogle af løgvækstene i den sart gule have.

I går var jeg på planteskole, og her fandt jeg tilfældigvis Primula Elatior, og jeg kunne ikke lade være at købe to til stuen. Det var i øvrigt hos et plantecenter jeg tidligere har nævnt her på bloggen.

Kodrivere er forårsbebudere som jeg ikke vil undvære i min have.    

 

 

3 thoughts on “Jeg kender et sted

  1. Den er også fin den lille kodriver. Anede ikke de voksede vildt i skovene? Jeg ved, at på Bornholm er der liljekonvaller i skovbunden – her i Hareskoven (Sjælland) er der hvide anemoner. Claus Dalby taler om ramsløg i den skov, han bor ved siden af. Sjovt så forskelligt det er.

  2. Vi har hulkravet kodriver Primula veris der vokser i naboens græsplæne og derfra er de møjsommeligt eksporteret med planteskovl ind i mine bede, hvor de så gerne må brede sig rigtig meget.
    Næste projekt må blive at få primula elatior inviteret indenfor. Den ser så sød ud.
    Min tunge våde lerjord og vandrende skygge skulle være godt for primulaer.
    Sidste år købte jeg en sommerblomstrende stor primula Florindae.

Skriv et svar

