Hyggelige miljøer i haven

optager mig meget. Derfor elsker jeg at gå ture og opdage og opleve, hvordan andre mennesker vælger at skabe hyggelige miljøer i deres haver. Blogverdenen er et godt sted at finde inspiration, fordi rigtig mange efterhånden er blevet gode til at vise deres haver frem på nettet. Selv sætter jeg pris på at se tingene i virkeligheden, og et sted hvor jeg synes der er meget inspiration at hente er i de danske kolonihaver.

Desværre forsvinder flere og flere af de danske kolonihavesamfund til fordel for storstilede byggeprojekter. Byerne udvides, og flere og flere ønsker mindre haver. Det er synd og skam, og derfor synes jeg vi skal værne om de haver der er tilbage. Der er så meget dansk kultur i kolonihaverne, og de er indbegrebet af danskernes opfattelse af hygge. Kolonihaver er så fyldte med atmosfære, og når jeg tænker over mine barndomserindringer med kolonihavesamfundne, vækker det minder om Dannebro der bølger på den solblå himmel, jordbærtærte, duften af varm kaffe og lange stier med havelåger ind til de fineste små oaser, hvor alle områdets mange legene børn render rundt.

Der er meget inspiratin at hente i de små kolonihaver. Der er i kolonihaverne, kreative bud på, hvordan vi kan indrette små haver eller skabe mindre miljøer i den store have. Jeg faldt pladask for denne fine pavillon ovenfor. Jeg elsker de små haver med de formklippede buske og hække, og det er let at forestille sig det liv der kan udspille sig i denne oase en sommerdag, hvor blomsterne står side om side.

Jeg blev også denne gang inspireret. En pergola bygget af 8 rundstokke i lærketræ. de tre af siderne og loftet i pergolaen er beklædt med rionet. i pergolaen vokser slyngroser.

Jeg har besluttet at jeg skal have bygget en pergola magen til op ad vores østvendte mur. Her vil jeg have slyngroser i cremehvide nuancer. Under pergolaen skal vores hvide havebænk stå.

Hvis der er nogen af jer der har et godt bud på en sund og fin klatrerose så skriv endelig på bloggen. Jeg sidder nemlig lige nu og søger på forskellige roser på nettet og i mine rosenbøger. Det bedste råd må komme fra dem der har draget deres egne erfaringer med bestemte roser.

.

Skriv et svar

