Nu sker der endelig noget

i drømmene om et drivhus. Lige nu er der støbt det meste af en sokkel, og jeg kan for alvor fornemme, hvor stort huset bliver, når det står færdigt. Det har været dejligt vejr at gå og arbejde i og nu har jeg tilmed selv lært at mure. 

På billedet ovenfor kan i se den bageste gavl i drivhuset. Den vil blive muret op til kip, og der vil her ikke være vinduer i denne gavl. Det gode ved ikke at have vinduer i denne gavl, er at vi kan inddrage den til noget andet. Jeg har en forventning om, at det er her vi skal kunne sidde. På langsiden derimod kommer der tre store vinduespartier i begge sider, og mellem vinduespartierne kommer murede stolper. Taget er selvfølgelig i glas, og det er det i hele husets bredde og længde. Glas og træprofiler har jeg hentet rundt omkring i hele landet, hvor ældre trævæksthuse er blevet fjernet til fordel for andet. Det har faktisk været svært at finde brugbare trædrivhuse, fordi de har været gamle. Jeg var så heldig at finde et godt hus lidt udenfor Horsens, hvor alt kunne bruges. Materialerne har været opbevaret tørt og godt, og træet er godt som nyt efter at være pudset. 

Her er det gavlen op mod huset i kan se. Her vil der i det mellemrummet mellem lecablokkene komme en stor dør, som måler lidt over en meter i bredten, og lidt over to i højden. Døren bliver placeret en smule under vinduernes niveau. Niveauet ned til døren bliver udnyttet til en sænket terrasse, hvor der skal stå potter og mindre træer. Alt holdt i forskellige grønne farver.

Her er den færdige højde på soklen. Vinduerne bliver sat direkte oven på soklen. Soklen skal pudses op og evt. males. Jeg har været meget begejstret de seneste dage, hvor jeg har kunnet se resultater. Mureren mener, at vi kan være færdige med drivhuset i begyndelsen af maj måned, og jeg glæder mig virkelig til det står færdigt. Jeg glæder mig også til at dele mine oplevelser og erfaringer med selvbyggerdrivhuset med jer.

Min kone derimod glæder sig bare til at de små spirer forlader vindueskarmene.

Skriv et svar

