Jeg er godt tilfreds med forhaven

men min have består selvfølgelig af andet end forhave. Den er blevet vist en del på bloggen, og jeg er også blevet meget glad for omlægningen af denne del af haven. Jeg synes, at flere af de ting jeg havde i tankerne er blevet udført godt i praksis. “Den levende have” af Claus Dalby har været en stor inspiration til bedet, men jeg har undervejs selv fundet spændende stauder til kombinationer i det sartgule bed.

For at i ikke skal tro, at haven kun består af en forhave, vil jeg lige vise lidt billeder nede fra haven. Vi har godt 1100 kvadratmeter, hvoraf huset kun har et grundplan på 60 kvadratmeter. Her er det et billede af et nyt bed fra sidste år. Bedet er blevet dannet af jord som er flyttet fra hullet, hvor drivhuset i dag er under opførsel. I bedet er farverne lilla og purpur, og som i sikkert kan se, er der ikke meget bar jord at se.

I bedet har jeg bl.a. løjtnantshjerte, forskellige lilla akelejer, natviol, violfrøstjerner, dværgsyren og geranium i store mængder.

Lige nu blomstrer tulipanerne lystigt, og en af tulipanerne i bedet er den skønne “Queen of Night”. Fordelen ved denne tulipan er, at den gerne kommer år efter år. Alium “Purple Sensation” står klar til at tage over efter tulipanerne.

  

På bagsiden har vi lavet en sti, som giver mulighed for at nyde bedet fra begge sider. Børnene er ret glade for stien, som de har døbt “Troldestien”. Hen på sommeren er der så frodigt langs stien at børnene kan gemme sig bag de mange vækster.

 

 

Skriv et svar

