Pæoner og bonderoser

er planter, jeg sætter stor pris på i min have. Jeg har rigtig mange pæoner og bonderoser, men ærlig talt kan jeg ikke kalde mig ekspert på disse planter, på trods af, at jeg har en del af dem. Jeg har læst mig til, at bonderoser og pæoner er det samme, men at bonderoser er den europæiske art af væksten, mens pæonen er af Kinesisk oprindelse og også omtales silkepæon.

Jeg ved, at pæonerne trives godt i jorden i min have. Jorden er meget lerholdig og tung, og hvert år kommer der rigtig mange blomster. Tidligere boede vi i et byhus nær Horsens havn, hvor jorden var gammel fjordbund. Det vil sige, at jorden var meget sandet, og det jord der var, mest af alt mindede om støv. Jeg indkøbte pæoner i forskellige nuancer og plantede dem i haven og hvert år kom der kun knopper på planterne, intet andet. Jeg gjorde mig da beesværet og forsøgte at jordforbedre. Desværre nåede knopperne hver gang at visne hen, inden de blomstrede. Planterne flyttede med, da vi flyttede til vores nuværende ejendom, og i dag er det fine planter med mange blomster hvert forår.

Jeg er ikke noget orakel, når det kommer til pæoner, men det er en plante jeg har gjort mig mine erfaringer med. På silkepæonen er stænglerne mørke røde, nærmest kobberfarvede mens farven på bonderosen er frodig grøn og knopperne er større.

Ovenfor er et par billeder, hvor forskellen tydeligt kan ses.Til venstre er det et billede af en af de mange silkepæoner jeg har. De fleste af planterne har stået her i mange år, og der er planter som nu står med mellem 30 og 40 knopper, som blot venter på at springe ud. Bonderosen til højre er meget tæt på at springe ud, og jeg glæder mig virkelig til det sker.

Som i kan se er der masser af knopper i mine pæoner, og de står smukt med det fine løv.

Jeg har i år delt af mine hvide pæoner, og de sælges nu i min butik. Der er ganske få hvide tilbage, som nu står med knopper.

Skriv et svar

