En lille sommerkavalkade

I dag har jeg tilbragt det meste af dagen i haven. Der er blevet luget, klippet græs og kanterne til bedene er blevet pusset af. Jeg fik lige tid til at tage lidt billeder mens jeg gik rundt derude. Jeg har sammensat en lille kavalkade, som viser, hvad det er vi har i vente de næste måneder.

 

 

Det er skønt som alting skyder frem af jorden og nu begynder at vise blomster. Forhaven er blevet så vellykket og er godt afstemt i farver og toner. Jeg synes selv, at der er ret mange blomster lige nu, men om et par måneder blomstrer endnu flere af mine stauder i forhaven. Jeg ser frem til midsommeren, hvor soløje og hvide og gule violfrøstjerner tager over sammen med gul løvehale, kæmpe skælvhoved og dagliljer i forskellige gule og cremefarvede nuancer. Bedet i forhaven har vandrende skygge, og mange planter står derfor længe med blomster. Mine tulipaner “Spring Green” har først lige takket af for et par dage siden og akelejen ovenfor har taget over, men bidrager med de samme farver.

 

Der er den seneste uge ankommet nye planter til haven, da jeg for en lille uges tid siden fik lov at tømme en lille gårdhave i Århus, som var fyldt med flotte gamle stauder. Haven var de senere år blevet forsømt, og nu trængte beboerne i ejendommen til en mere overskuelig have. Det ville jeg selvfølgelig meget gerne hjælpe med, da det kunne give en lang række meget spændende planter. Alle stauder blev gravet op og rengjorte og pakket på den meget store trailer. Jorden blev luget og gjort klar til græsplæne.

Nu er de fleste stauder kommet i jorden og jeg glæder mig til at se reultatet af mine anstrengelser. Jeg håber på at kunne vise billeder af de nyanskaffede stauder hen over sommeren, når de kommer i blomst.

Til jer der har fulgt med i mine ænders liv, kan jeg fortælle, at jeg ikke længere har dem. Ræven kom forbi natten til onsdag i sidste uge og tog begge to :-( Anden rugede på 15 æg, og jeg fik selvfølgelig travlt med at rede dem og få dem i en rugemaskine, straks onsdag morgen. Lige nu håber vi på, at det er lykkedes at rede æggene, så vi igen kan få ænder. Det har været til stor frustration, for især mig, men som en god bekendt fortalte mig, “naturen kræver sine ofre”, men det havde ikke behøvet at være mine ænder, vil jeg så sige.   

 

Skriv et svar

