Flot løv

er noget af det, jeg sætter allermest pris på i vores have. Vi har mange forskellige blomstrende stauder, men det er nødvendigt at have noget, som kitter det hele sammen.

Der er en lang række forskellige løvplanter, der har den egenskab, at de kan få haven til at tage sig bedst ud. En af de planter, jeg anvender ofte i min have er løvefod, der med sine frodige grønne blade og sartgule blomster passer til det meste. Guldmerian er en anden selskabsplante, som jeg anvender i mange bede omkring i haven. Merian har flere egenskaber, da den kan bruges som krydderurt, men samtidig danner flotte sartgule tuber i bedet. Kombinationerne er mange, og jeg vil her vise en sammensætning, som jeg selv synes er vellykket.

Lammeøre er medvirkende til at bedet tager sig mere elegant ud. Senere kommer der lilla blomster på denne lammeøre, men dem plejer jeg som oftest at klippe ned, da det  udelukkende er for det grålige løv jeg har dem.

De kommende dage skal der plantes ud, og 20 kæmpe Verbena planter står i venteposition sammen med forskellige lupiner og sommerblomster. Hvid Lathyrus er kommet i nyindkøbte potter, og haven begynder igen at tage form.

I weekenden bliver der, hvis vejret ellers tillader det, anlagt endnu et lille haverum, hvorfra vi skal kunne nyde morgensolen og den nye sø, hvor ænderne tidligere har holdt til. Jeg håber på, at kunne give jer et indblik i, hvordan det kommer til at foregå. Et af mine store ønsker for denne blog, er at give andre havemennesker et indblik i, hvordan jeg let og billigt får opbygget en smuk have, hvor dyrehold og den flotte staudehave forenes. Jeg ønsker også at videregive erfaringer og illustrere, hvordan forskellige miljøer bliver skabt i haven. Grundlæggende for mig er, at jeg ønsker at lave det hele selv, og på den måde lære af de forskellige processer.

 

Skriv et svar

