Grøftekantens Dronning

Det er nok sådan jeg vælger at betegne lupinen. Lige nu er det én af de planter, der kan nydes, når man vælger at køre en tur langs de danske motor -og landeveje.

Jeg mærker også her en stor efterspørgsel på lupiner og det skyldes, vil jeg tro, de vilde stauders popularitet i de danske haver. Haverne i dag må gerne forekomme en anelse vilde og utæmmede, og her er lupinen i særdeleshed en god plante. Gennerelt set er der blevet mere plads til de “vilde” planter i haverne, som tidligere er blevet defineret som ukrudt.

 

Claus Dalby har uden tvivl været en stor ambassadør for de vilde planter, og han har fået indført flere af planterne i de danske haver. Kvan, kørvel og lupiner har nu opnået en popularitet som aldrig før. Ovenfor er det lupinen “Blue Gallery”, som jeg har flere steder omkring i haven.

Jeg oplevet især at de ensfarvede lupiner er eftertragtede, og lupinen ovenfor er den meget fine “freulein”, som bevæger sig fra svagt gul til helt hvid.

 

Lupinen “Kronleuchter” er en anden fin lupin. Den har cremefarvede til svagt gule farver og er så yndig i samspil med bl.a. lysegule margueritter og Gåseurt “E.C. Buxton.

Gåseurten blomstrer endnu ikke, men i løbet af fjorten dage, vil den stå med mange blomster, som i formen minder meget om Margueritten på billedet ovenfor. 

Margeuritten ovenfor er blot en billig supermarkedsmodel, som jeg ikke har navnet på.

Skriv et svar

