Giver det mening..?

Jeg ved det ikke, men igår påbegyndte jeg et nyt projekt. Jeg kan godt lide, at der er en sammenhæng i tingene, og derfor har jeg det svært ved at se noget se grimt og ligegyldigt ud. De mennesker, der har set vores indkørsel vil nok sige, at det tror de ikke på, men sandheden er den, at jeg har to børn, og de skal selvfølgelig også have plads til at udfolde sig og være kreative. Og kreative – det er de og indkørslen ligner derfor til tider noget der er løgn. Nå, nok om det.. Jeg ved at stykket er offentligt, men jeg synes også at et stykke jord som dette, fortæller om de mennesker som bor på ejendommen.

Hvis jeg på en gåtur kom til noget der mindede om en forhave som var tilgroet af mælkebøtter og brædenælder ville jeg tænke mit. Jeg vil dog sige, at jeg selvfølgelig forskønner stykket her for min egen skyld, men også for andre. Det er sådan at jeg sælger planter lidt længere oppe af vejen, og mødes mine kunder af et vildnis, opfordrer det ikke til at kigge på planterne i butikken.

 

Det røde hus på billedet er vores. Vi bor på en hjørnegrund uden fortov og der er istedet en lang rabat langs vores grund, som er offentlig. Det er et langt stykke, hvor der tidligere har været brændenælder, mælkebøtter, snerler og meget mere. I vinters fik vi lagt fibernet ned, og alt jorden blev fjernet og renset i rabatten langs hele huset. Der var ganske få mælkebøtter tilbage, da jeg i går begyndte at fjerne ukrudt, og nu skal der ske noget.

Jeg er ret vild med grøftekantens vilde look, og det er også det jeg vil forsøge at skabe her. Jeg vil blot være med til at styre, hvad der skal gro og spire her, og målet er at jeg ikke skal bruge tid på at holde bedet på længere sigt.

Bedet vil blive plantet til med gulrandede og almindelige hostaer og ca. 50 hostaer er kommet hjem til formålet. Indimellem hostaerne planter jeg bl.a. hvide lupiner og lægebaldrian, røllike, gåseurt og vild kørvel, som jeg selvfølgelig selv har produceret. Sidsnævnte er ikke nødvendig at frøformere, da den klarer det selv. Alle disse planter har det tilfælles, at de i høj grad bidrager med det lidt vilde og utæmmede. Jeg har en forestilling om, at valget af planter kommer til at stå flot til den tidligt blomstrende Spireahæk.

Når der i morgen er opholdsvejr, skal jeg ud og plante til og jeg vil glæde mig til at vise billeder herfra i løbet af de næste dage.

4 thoughts on “Giver det mening..?

  1. Det lyder rigtig spændende. Jeg kender godt det med at man gerne vil have det pænt, også uden for ens egen matrikel. Jeg slås med grøfter og rabatter langs kommunale stier som jeg slåer og luger.
    Jeg glæder mig til at se billeder af dit nye bed, det bliver vildt flot.

    Kh. Anne-Mette

  2. Ja så er der lidt at se til, men det skal nok blive godt. Du har købt mange hostaer, det kan være, du skal prøve at så dem, det kan godt lade sig gøre.

Skriv et svar

