Små lette skyer

nej, jeg refererer ikke til det overskyede vejr, dagen byder på . Det skal ikke handle om dårligt sommervejr, men derimod handle om Frøstjernerne, der lige nu blomstrer sammen med blandt andet mine mange valmuer. Jeg har i haven mange forskellige violfrøstjerner i flere forskellige farver.

For cirka fem år siden kom den første violfrøstjerne til haven, og siden har jeg anskaffet mig flere. Det er en populær plante, som giver noget helt specielt til haven, hvilket i kan se på billederne nedenfor. Da jeg for fem år siden anskaffede mig planten, var den endnu ikke helt så populær som den er den dag i dag.

Ovenfor er det den gule Violfrøstjerne “Thalictrum flavum glaucum”, som er utrolig smuk sammen med den grønlandske fjeldkvan.

Violfrøstjernerne har mange fordele. De findes ikke kun i mange forskellige farver, men der er også stor variation i højden på de forskellige slags.

Fx. har jeg et eksemplar af den fine Thalictrum “Elin” som i år har nået en højde på to en halv meter. Den er lige netop sprunget ud og er en plante, der trækker meget stor opmærksomhed.

Ovenfor en række billeder af “Elin” taget med få ugers interval. Den er år efter år blevet større og større, og til efteråret vil jeg gøre mig et forsøg i at dele den, så jeg kan få glæde af den flere steder i haven.

I haven har jeg også hvide, enkle og dobbelte frøstjerner, og der er ikke én som er min foretrukne, fordi de alle på hver deres måde har specielle egenskaber og kan indgå i mange forskellige kombinationer.

Jeg har også få eksemplarer af akelejefrøstjernen, Thalictrum “aquilegifolium” som er den tidligstblomstrende af dem alle. Den springer ud på samme tid som havens mange akelejer.

Når man ser disse billeder forstår man straks, hvorfor de har fået navnet frøstjerner.

6 thoughts on “Små lette skyer

  1. jeg deler 100% din glæde ved violfrøstjernerne og har også en del forskellige. Bliver din gule violfrøstjerne ikke enormt høj, og binder du den op? Min ligger henover en stor kæmpeærenpris.

    • Hej Maria,
      Jeg vil tro at den bliver halvanden meter og jeg plejer at binde den op. I år har det ikke været nødvendigt, da den står i læ på den østlige side af huset. Mange tak fordi du kiggede forbi bloggen..

  2. Violfrøstjerner er dejligt planter, jeg har også en del af dem. Hewitts Double har det desværre med at knække, når den blomstrer. Vinden kan lige få fat i den.
    Hilsen Lisbeth

  3. I dag, på en skøn majsommerdag, har jeg opdaget en selvsået violfrøstjerne i forhaven, klemt inde under stakittet. Forslag til, hvor den får sit bedste voksested?
    Mvh. Lene

    • Hej Lene,
      Jeg har rigtig mange violfrøstjerner og bruger dem i forskellige sammenhænge. Jeg planter dem oftest i større grupper, hvor de er enestående i sig selv. Violfrøstjerner er også flotte i selskab med roser og ofte planter jeg violfrøstjerner sammen med mine roser. Den dobbelte violfrøstjerne Hewits Double har jeg i flere år haft sammen med rosen, Gertrude Jeykel og de klæder hinanden godt. Ofte har planterne gode betingelser, hvor de er kommet af sig selv, men du skal selvfølgelig flytte den, hvis den er i kamp med stakittet. Jeg flytter en del rundt på mine stauder og det er et spørgsmål om at prøve sig frem. Jeg håber du kan bruge mit svar.;o)

Skriv et svar

