Det var en stor oplevelse

at opleve Claus Dalbys have på ny. Rigtig meget er sket siden sidst jeg var der, og jeg bøjer mig i støvet over den kompromisløse måde Claus går til alting. Han udlever alle de vildeste fantasier, og det er svært ikke at blive inspireret.

Jeg ved ikke helt præcis, hvad det er, der sker med mig, når jeg kommer til haven. Alt er så overvældende, at jeg efter besøget har svært ved at kapere de mange indtryk, jeg har haft undervejs. Derfor er det en stor hjælp at have et kamera. Ofte har jeg siddet efter besøget og ærgret mig over, hvorfor jeg ikke stillede et bestemt spørgsmål eller tog et billede af noget helt specielt. Denne gang tror jeg, at jeg fik, hvad jeg kom efter, og som jeg sagde til Claus, havde jeg overhovedet ikke lyst til at forlade haven.

Jeg har været i haven mange gange, men dette er første gang, jeg har foreviget oplevelsen ved at tage rigtig mange billeder.

Dalbys have sommer 2013 056Dalbys have sommer 2013 046

The sunken garden har jeg oplevet før, men da jeg første gang besøgte haven, var her en swimmingpool. Den er siden hen blevet omdannet til dette smukke haverum.

Samtidig var der første gang jeg var her, smukt og meget frodigt og vægten var klart lagt på stierne og blomster sammensat tone i tone. Den dag i dag er bedene også sammensatte efter princippet tone i tone, men der er i langt højere grad lagt fokus på symmetrien og designet af haven. Det er en stram arkitektur, som gør oplevelsen af haven subblim.

Dalbys have sommer 2013 073Dalbys have sommer 2013 055

Jeg føler mig beæret over at have haft muligheden for at se haven op til flere gange, og jeg håber, at jeg igen får muligheden for at komme tilbage og følge udviklingen. Faktisk har jeg været så heldig at se haven under alle årstider. Både snedækket i det tidligere forår, først på sommeren og i sensommeren.

En del af de lækre ting Claus havde fået hjembragt fra Bulgarien havde fået en plads i haven. Aldrig har jeg set så mange lækre ting til haven samlet på et sted. Arrangementet var for medvirkende fra Claus bog “Vis mig dit drivhus”, og det var en stor oplevelse at dele erfaringer og oplevelser med drivhusbyggere og haveglade mennesker fra Danmark og Sverige.

Dalbys have sommer 2013 036Dalbys have sommer 2013 034

Noget af det Claus evner til perfektion er at skabe de fineste opstillinger, og billederne her er et godt eksempel på, hvordan han skaber stemninger med planter, potter og pænt interiør. Som et par af mine gode bekendte sagde under besøget, “han har fandme god smag, ham Claus”. Og jeg er så enig. Kommentaren kom fra mine gode venner Lotte og Rene fra Hundslund nær Horsens, der også er portrætteret i “vis mig dit drivhus”. Rene ejer et stort plantecenter ved navn Family Garden med afdelinger i Horsens, Vejen og Odder, og han havde på trods af sit lange liv som gartner aldrig set så mange potter samlet på samme sted. Når Claus snakker om potter og planter i industrielle mængder, så er det alvor.

En have som denne kan få alle til at drømme, og der er ingen tvivl om at min oplevelse af min egen have blegnede en smule, da jeg stod der, midt i det store blomsterfor. Claus spurgte til, hvordan jeg gik og havde det, hvortil jeg svarede, at oplevelsen af min egen have blegnede i forhold til det jeg nu oplevede. Dertil svarede Claus, at jeg skulle lade mig inspirere i stedet, og til det må jeg sige, at jeg forlod haven efter fire timer, med meget stor inspiration.

Dalbys have sommer 2013 092Dalbys have sommer 2013 091

I det nye væksthus blev der budt på kaffe, og der var mulighed for at netværke med andre havemennesker fra hele Skandinavien. Alle havebøger Claus har udgivet var lagt frem på bordet, og der var mulighed for at få sat ansigter på mange af de mennesker, som havde deres haver og drivhuse portrætteret i bøgerne.

Dalbys have sommer 2013 107Dalbys have sommer 2013 062

Der herskede en dejlig stemning i haven denne skønne lørdag, og arrangementet var sådan planlagt, at gæsterne kunne komme når de ville i tidsrummet mellem kl. 10.00 og 16.00. Det var den hidtil største oplevelse i mit haveliv, og jeg vil benytte muligheden for at sige mange tak for, at jeg måtte kigge indenfor.

Jeg har taget omkring 100 billeder, så jeg vil formentlig vise mere fra mit havebesøg hos Danmarks vel nok største haveguru.

I næste uge vil jeg blogge fra Haven i Hune, og jeg håber at i vil følge med på bloggen. Jeg vil i næste uge også komme forbi Staudemarken ved Brovst i Nordjylland, og håber at inspirationen fra mine havebesøg kan omsættes til nye spændende stauder.

 

 

 

 

 

Skriv et svar

