På besøg i Haven i Hune

Jeg havde lovet at blogge fra min ferietur i det nordjyske, men teknologien gav mig ikke de bedste muligheder. Derfor får i her et indlæg. Jeg kan afsløre, at vi havde en fantastisk ferie, og jeg fandt en del nye havevenner på turen. Derudover tog jeg hjem med rigelig inspiration i bagagen, samt et væld af nye spændende planter.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 058

At mange haveglade mennesker har fundet inspiration i denne have er forståeligt. Det er en fantastisk have med så mange detaljer og finurlige kroge. Første gang jeg besøgte haven var det svært at finde rundt, og sådan kan jeg også godt føle, når jeg hvert år vender tilbage. Det er også det der gør haven så fantastisk. Konstant bliver man som besøgende overrasket over havens mange forskellige rum.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 002

Det første der møder en efter man har betalt for at besøge haven, er denne skønne pergola. Jeg har alle dage været vild med pergolaer, men har endnu ikke fundet ud af, hvordan en pergola tager sig bedst ud på vores grund. Vores hus ligger højt i forhold til haven og pergolaen skal helst ikke rage op foran vinduerne. Men inspirerende er det..

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 001 sommerferi 2013, Blokhus og Hune 003

De små opsatser med grise i grisehuset er en sjov detalje. Flere steder i dette haverum er der placeret grise, som får en til at trække på smilebåndet. Anne døde desværre i 2009, men efter hendes død blev der etableret en fond, som den dag i dag står for bevarelsen af den skønne have. Alle mennesker, som er involveret i arbejdet med haven, deler villigt ud af deres viden om haven, planterne og skabelsen af den flotte have.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 011sommerferi 2013, Blokhus og Hune 026

I haven er der lavet en lang række havebassiner, som danner rammen om de mange stier. Bassinerne er støbt ned i frostfri dybde. I år har de valgt at sætte fisk i bassinerne, hvilket giver oplevelsen af haven en ny dimension. Man lader sig hurtigt inspirere i den meget gennemførte have, og en del af de planter man møder under besøget kan købes for få penge. Ja, det var en ny oplevelse for mig. Tidligere har jeg købt nye, spændende planter i haven, men da var det til meget høje priser. I dag er der lavet en aftale med Staudemarken, som leverer stauder til salg i haven. Staudemarken vil jeg skrive om i mit næste indlæg, da dette sted også er et besøg værd, når man nu befinder sig i det nordvestjyske.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 059sommerferi 2013, Blokhus og Hune 060

Igen til august tager jeg på besøg i haven, da jeg foretrækker at se haven på forskellige tidspunkter af sæsonen. Det er generelt en rigtig god ide at komme tilbage til de samme haver flere gange over sæsonen, ligesom det er en god ide at komme på planteskole med jævne mellemrum. Det giver mulighed for at se variationen i haven eller det blomstrende sortiment på planteskolen.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 012sommerferi 2013, Blokhus og Hune 063

At Claus Dalby er inspireret af Anne Just og den måde hun har etableret sin have er tydeligt, men alligevel var det spændende at besøge haverne med så kort mellemrum, da det gav en oplagt mulighed for at se ligheder og forskelle.

Claus have bar i begyndelsen meget præg af den inspiration han havde hentet hos Anne Just, men det er tydeligt at se den dag i dag, at han har fundet sin egen stil, hvor det symmetriske og den stringente arkitektur er mere dominerende. Billederne ovenfor er også fra Hune, og de bløde hjørner går igen flere steder i haven, enten gennem de klippede hække eller ved afgrænsningen af bedene. Hvis i læser mit tidligere indlæg fra Claus Dalbys have, kan i sammenligne billederne.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 014sommerferi 2013, Blokhus og Hune 019

Haven har det hele. Også de lange kig og flotte point de vue, som billederne ovenfor illustrerer så fint. Jeg vil anbefale alle at besøge haven, og har du allerede været der før, så besøg stedet endnu engang. Ved at besøge haven og betale for indgangen, er man også med til at bevare en af landets flotteste haver og en inspirationskilde for så mange mennesker både i indland og udland.

Jeg talte med Claus Bonderup, inden jeg forlod haven. Han mente bestemt, at han havde set mig før, og jeg fortalte ham, at jeg kommer til haven hvert år. Claus synes, at det var oplagt, at jeg næste gang indlogerede mig på havens lille hotel. Det ville give adgang til haven hele døgnet, og jeg kunne få haven for mig selv. Vi fik en god snak om haven, den nuværende drift, fremtiden og hvordan det er at bo og leve i Nordjylland. Jeg vil overveje meget nøje at indlogere mig på hotellet, når jeg til august vender tilbage.

Skriv et svar

