Staudemarken – et besøg værd

Jeg vil gerne gøre lidt reklame for et helt igennem dejligt sted. I Nordjylland, nærmere betegnet nær Tranum ved Birkelse har Tina Møller skabt en oase for planteelskere. Tina har alt i stauder og græsser, og det man ikke selv kan finde i sortimentet, kan Tina finde i det store drivhus. Sådan var det også under mit besøg på sommerferiens anden dag.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 168sommerferi 2013, Blokhus og Hune 149

Jeg var så overvældet over det store udvalg af stauder, at jeg glemte at tage billeder under mit første besøg, og jeg vendte så tilbage igen to dage senere for at tage billeder. Som det fremgår på billedet til højre, er der stauder så langt øjet rækker, og det er en umulighed at finde ud af, hvad der skal kommes i kurven, fordi der er så meget godt at vælge mellem. Faktisk har jeg kendt til Tina og Staudemarken i flere år, men jeg har altid bestilt mine planter på nettet på Staudemarkens fine hjemmeside. Jeg har altid modtaget flotte stauder og græsser, og har jeg ikke været tilfreds, er der altid blevet sendt nye planter.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 152sommerferi 2013, Blokhus og Hune 163

Tina fortæller, at det hele er opstået på grund af hendes interesse for planter. Hun driver et landbrug sammen med sin mand, og som hun selv siger, er Staudemarken hendes frirum. Det er tydeligt for den besøgende, at det har grebet om sig. Bordene bugner af flotte planter både inde i det store drivhus, men også ude på det, der vel skal betegnes som selve Staudemarken. I venstre side af planteskolen har Tina lavet en inspirationshave med små bede, hvor man som kunde kan se de forskellige stauder i spændende kombinationer. Ligeledes er der i højre side op mod drivhusene lavet en have, hvor det er muligt at se, hvordan planterne tager sig ud, når de får et liv uden for potterne. Tina har en stab af flittige hjælpere, og der er god vejledning, når du som kunde kommer og ser og udvælger dine planter. Faktisk føltes besøget hos Staudemarken, som et besøg hos en god haveven, hvor der er god tid til at følge rundt og fortælle om de forskellige planter. Tina kan svare på næsten alt, og jeg tog derfra, ikke blot med vognen fuld af planter, men også inspireret til at komme hjem og formere egne stauder.

sommerferi 2013, Blokhus og Hune 172sommerferi 2013, Blokhus og Hune 155

Tidligere har jeg købt den skønne staude på venstre billede. Det er Gåseurt “E.C. Buxton, som jeg anvender flere steder i vores have. Det tog mig flere år at finde denne staude, men det lykkedes hos Staudemarken. En af mine nyerhvervelser i år er den skønne engblomme på billedet til højre. Den hedder Trollius Chinensis “Goldköningen” og er som billedet fint illustrer skøn med en klar orange farve. Den er kæmpe stor i forhold til de engblommer jeg ellers har, og jeg tror, at den stod med blomster i knap en meters højde. Den vil jeg bestemt formere og have til salg her på bloggen næste sommer.

I det nordjyske findes mange kreative mennesker, og Tina er et godt eksempel på, at det handler om at kaste sig ud i nyt og beskæftige sig med det man finder interessant. Der er efterhånden en sammenslutning af have og planteglade mennesker i området, som har et godt og tæt samarbejde, og Tina er uden tvivl en central del af det. Hun leverer planter til Haven i Hune, og kunder som kommer til Hune, sendes videre til Staudemarken, hvis der er spændende planter fra haven de ønsker at anskaffe. Nær Aabybro ligger der yderligere en besøgshave, som også sælger planter. Denne have ejes af Henriette, som er havearkitekt. Haven skulle efter sigende være i særklasse, med flotte belægninger og mange forskellige planter. Tina understreger, at denne have bestemt er et besøg værd, og at Henriette er et skønt og kreativt menneske. Hos Anne Justs have og hos Staudemarken, kan du hente en brochure, hvor alle de nævnte besøgshaver er præsenteret og vejen dertil er beskrevet.
Rigtig god tur til det nordjyske..

Skriv et svar

