Jeg har haft stor succes

Med at lave nye planter i år. En del planter har jeg formeret ved stiklingeformering mens andre er kommet til fra frø. Jeg har eksperimenteret en del i år og håbet har været, at få en række nye og spændende planter i min have, men også med henblik på at kunne udvide sortimentet i butikken.

20130822-215524.jpg

Bl.a denne skønne Phlox har jeg nu til salg i butikken sammen med Kattehale og Hjortetrøst ‘White Chokolate’ og den helt almindelige røde.
Jeg har her i haven den hvide Hjortetrøst til at danne baggrund for den lyserøde Phlox. Begge stauder er velegnede i buketter, og til det bliver de brugt flittigt.

20130822-220508.jpg

Denne Ranuculus ‘Acris’ vil også være i sortimentet til foråret. Det er en staude jeg købte for snart 3 år siden og jeg havde aldrig forestillet mig at jeg kunne formere på den, men det har fået et forsøg, og alt tyder på at det er lykkedes. ‘Knautia Macedonica’, den meget populære skabiose har jeg også stor succes med, og jeg håber at mange af de små planter vil klare sig frem til foråret.

Jeg har i det hele taget kastet mig ud i noget nyt i år. Tidligere har jeg været vant til at dele stauder, men der er mange andre måder, hvorved man kan udvikle haven med nye og spændende stauder. Det kræver ikke et drivhus, men lidt drivhusglas og nogle flamingokasser er aldeles fremragende til at lave små mistbænke. Spred frø og stil kasserne beskyttet og se hvad det udvikler sig til.
Mange frø kan tages nu, spredes og henstilles i mistbænke vinteren over. Til foråret vil en del af de mange frø spire, og der er ikke noget bedre end at se de små spirer i den brune jord. Udgifterne er minimale, da der blot skal bruges en smule så- og priklemuld eller almindelig pottemuld. Flamingokasser kan fås i det lokale supermarked, hvor de dagligt smider et stort antal ud.
Det er sjældent at jeg kommer på planteskole og ofte, når jeg kommer der, køber jeg blot en enkelt plante af hver slags, for jeg ved at planterne efter en årrække kan deles eller formeres på anden vis. Kast jer ud i det..

Skriv et svar

