Dejlig modtagelse

da jeg kom til Staudemarken ved Aabybro på min forårsferie i uge 15. Jeg gik længe og kiggede på de mange lækre sager på bordene. Og når jeg siger mange lækre sager, mener jeg virkelig mange lækre sager. Tina har i år brugt tusindevis af kroner på at indkøbe frø, således at hun kan formere nye stauder, og forsyne alle landets planteglade mennesker med spændende og i mange tilfælde sjældne stauder.

20140411-181334.jpg

Bordene bugnede af småplanter og Tina viste rundt med stor begejstring. Tina udlever sin drøm på 16 år, hvor hun har drevet Staudemarken. Tina har ud over sit arbejde i sit eget staudegartneri, frivilligt gartnerarbejde i Anne Justs meget kendte have “haven i Hune”. Det er også Tina som leverer planter til salg i haven og det er 1. Klasses planter til meget billige penge.

20140411-182110.jpg

Tina og hendes trofaste hjælpere går i øjeblikket og ompotter de mange tusinde småplanter og de er effektive. Alligevel blev der da jeg mødte Tina i marken råbt, “skal vi have kaffe idag”, hvortil jeg hurtigt svarede “ja tak”. Vi sad i det store hollandske drivhus og snakkede om nye og spændende planter, og der var mulighed for at udveksle erfaringer og stille hinanden spørgsmål om planter vi hver i sær ikke kunne huske navne på, men havde set på et tidspunkt i vores haveliv. Det er fantastisk at møde et varmt menneske som Tina, som virkelig tager sig tid til at give sine kunder en særlig oplevelse, og give dem den nødvendige vejledning i forhold til de enkelte planter. Tina sælger ikke bare stauder, men arrangerer hele bede for sine kunder. Arrangementet koster ikke ekstra, men er en ekstra service til kunderne, der alligevel bestiller deres stauder fra Staudemarken.

20140411-182956.jpg

Tina taler af egne erfaringer om planterne med udgangspunkt i inspirationshaven som er en del af Staudemarken. Her afprøves forskellige stauder og her høstes frø til nye formeringer. Inspirationshaven består af en lang række højbede som vist på billedet ovenfor.

20140420-214839.jpg

Jeg har aldrig set så stort et udvalg af geranium som Tinas. Jeg har ofte bestilt planterne på Staudemarkens hjemmeside, men det er og bliver det bedste at opleve stedet med egne øjne. Derfor vender jeg også gerne tilbage et par gange i løbet af året.

20140420-215344.jpg

Billederne taler næsten for sig selv. Planterne på Staudemarken har i år fået en ekstra god start, da der er blevet bygget to fine tunneldrivhuse i plastik i de store hollænderdrivhuse.
Billedet viser hvordan de to plastikhuse står side om side.

20140420-215712.jpg

Husene er begge indrettet med varme. Det er en oplevelse af de helt store, at stikke hovedet indenfor og se de mange små planter som er på vej.

20140420-220009.jpg

20140420-220307.jpg

Dagen efter mit besøg drog Tina afsted til Holland, hvor hun henter nye spændende planter hjem. Denne gang skulle hun afsted i lastbil og jeg har efterfølgende hørt, at nye spændende stauder har fundet sin vej til staudeparadiset nær Aabybro.
Besøg Tinas butik og meget fine hjemmeside på http://www.staudenarken.dk
Fragten er 75 kr uanset mængde.

Skriv et svar

