Grøntsager i staudehaven

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg næsten udelukkende har grøntsager i i haven, fordi de bidrager med flotte blomster eller karakteristiske blade.

I år har jeg sat i omegnen af 70 porrer og en tilsvarende mængde pastinakker rundt omkring mellem mine stauder. Flere som er kommet forbi haven hen over den sene vinter har spurgt, hvad meningen med de mange porrer og pastinakker i jorden er, og lige nu kan de se, hvad jeg mente, da jeg fortalte, at de er yderst dekorative og kønne i staudebedet, når de sætter blomster og senere frøstande.

Her er det den fine, lysegule skærm som stammer fra pastinakken. Den er utrolig dekorativ og har et dejligt vildt udtryk i staudehaven. Det bedste er, at den i kraft af sin lysegule farve passer ind rigtig mange steder.

På billeder ovenfor står den sammen med planter i blå og lilla farver, og det grønne som kan anes i baggrunden er lilla valmuer, som inden for den næste uge vil begynde at åbne sig.

 

Her er det en porre som står i forgrunden for en alm. Gåseurt “E.C Buxton, Kvan og lupinen “Kronleuchter”. Når porren springer ud vil den have form som en kugle, der vil bestå af hundredevis af små fine blomster. Der er det, der senere vil udvikle sig til frø. Blomsten på porren minder meget om Allium, prydløg, som kan være ret omkostelige. Mange af mine porrer og pastinakker er levn fra sidste års køkkenhave og de kan meget passende flyttes sidst på vinteren ud i haven staudebede. Fordelen ved denne metode er, at jeg kan høste mine egne frø, og på den måde er selvforsynende.

Det samme kan man gøre ved persillerødder, gulerødder og mange andre grøntsager. Dild er ligeledes en skøn ting at have mellem sine stauder.

En anden god selskabsplante er den fine Grønkål “Black Toscany”, der med sine mørke blade passer godt ind i en del af havens mange bede. I min egen have bruges den sammen med røde og lyserøde blomster. Den håber jeg på at kunne vise billeder af senere på sommeren, hvis ikke dræbersneglene har fået for meget magt.

 

En tanke om “Grøntsager i staudehaven

Skriv en kommentar